بهرام‌آباد باستان، آب‌پخش جدید

آب‌پخش در گستره تاریخ

بهرام‌آباد باستان، آب‌پخش جدید

آب‌پخش در گستره تاریخ

آبپخش:

علی صمصامی | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۶ ب.ظ

 آبپخش در 20 کیلومتری شمال غربی برازجان و بلندی آن از سطح دریا نزدیک به 25 متر است. 

این شهر از به هم پیوستن سه روستای درواهی، بهرام آباد و قلایی که در گذشته و تا چند سال پیش از یکدیگر دور و جدا بودند پدید آمده، محله بهرام آباد کهن ترین بخش این شهر است، طبق یافته‌های تاریخی قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد(تل میل، تل نغاره خانه، حصار زنگی، تل جازیره، تل ملک و ...) که هر کدام از این آثار نشانه‌ای از گذشته کهن این مرز و بوم است. 

راه ارزشمند برازجان به گناوه که میان این شهر می گذرد و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند در گذشته نه چندان دور از کنار نهر بهرام آباد خیابان امام رضا (ع) عبور میکرده و بعد از محله قلایی و میاندشت به طرف اراضی بند محمد عبدالله، بندر ریگ و گناوه امتداد داشته است در این مسیر قهوه‌خانه‌های زیادی وجود داشته است که مسافران و راننده‌گان از خدمات آن استفاده می‌کرده‌اند دوقهوه‌خانه در بهرام‌آباد (قهوه خانه خداکرم صمصامی در محل کنونی مدرسه سید احمد خمینی خیابان امام رضا(ع) و قهوه خانه حاج محمد علی کیانی منزل کنونی رمضان عدالت پور) دو قهوه خانه در قلایی (قهوه خانه محمد علی نظر "فلامرزی" سیصد متر بعد از مسجد علی‌ابن ابی‌طالب و قهوه خانه کربلایی حسن‌علی "الله یاری" کمی بالاتر، قهوه خانه سعادت جنب پارک فعلی میاندشت و قهوه خانه علی غلامحسین در اراضی روستای بند، بعد از ساخت پل کلل و احداث جاده جدید (محل کنونی جاده برازجان به گناوه) قهوه خانه‌ها در این مسیر که روزگاری پر رونق بودند از رونق می‌افتند و قوه خانه‌های جدید در مسیر کنونی احداث می‌شود (قهوه خانه جهان افروز روبروی خیابان شهدا و نبش خیابان شهید روا) که تا اوایل ده 60 فعال بود و هم اکنون اثری از آن نیست.

 

آب و هوای این شهر در پاییز و زمستان تا اوایل بهار معتدل و در مواقع دیگر سال گرم می‌باشد.

منطقه آبپخش یکی از عمده‌ترین مناطق پرورش نخل و تولید خرما در استان بوشهر است که در مجموع بالغ بر بیش از ده هزار هکتار از سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد. خرمای تولیدی حدود 50000 تن در سال می‌باشد که به داخل و خارج از کشور صادر می‌گردد خرمای مرغوب این ناحیه به کبکاب مشهور است که بسیار گوشتی و شیره دار است.

علاوه بر باغداری مردم این منطقه به کشت غلات (جو، گندم) سبزی و صیفی‌جات نیز می‌پردازند.

جمعیت شهر آبپخش بیش از 20000 هزار نفر می‌باشد. همگی فارس و زبان آنها فارسی با گویش دشتستانی است. دین همه اسلام و مذهبشان شیعه‌ی دوازده امامی است.

نخستین دبیرستان کشاورزی استان بوشهر در مقطع سیکل در سال 1328 در این شهر تأسیس گردید و نخستین اداره دولتی (اداره آبیاری آب‌پخش) سال 1317 در این شهر مستقر گردیده است.

 

  • ۹۴/۰۳/۱۸
  • علی صمصامی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.