بهرام‌آباد باستان، آب‌پخش جدید

آب‌پخش در گستره تاریخ

بهرام‌آباد باستان، آب‌پخش جدید

آب‌پخش در گستره تاریخ

مکانهای تاریخی بهرام‌آباد

علی صمصامی | يكشنبه, ۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۵۹ ب.ظ

تپه نغاره خانه

تپه (تل نغاره خانه)

تل نغاره‌خانه یکی از مکان‌های تاریخی بهرام‌آباد باستان بوده و قدمت آن طبق کارشناسی‌ها و آثار به دوران ساسانیان می‌رسد یکی از آتشکده‌های مهم دوران ساسانی روی تل نغاره خانه قرار داشته است.

تل نغاره خانه

در چند سال گذشته هنگام خاکبرداری کشاورزان بوسیله لودر، آثار مهمی از سکونت و ساختمان پیدا شد که متاسفانه با کم‌دقتی و بی‌توجهی مسئولین وقت تخریب و از بین رفته است.

 

مصالح بکار رفته در این بنا آجر 33*33 و ساروج بوده است.

نمونه آجر ساسانی

منطقه حصار زنگی

مردمان بهرام‌آباد باستان برای محافظت از هجوم دشمن و محافظت از کالاهای گرانبها منطقه‌ای (حدود دوهکتار) را بوسیله آجر و ساروج دیوارکشی کرده بودند نگهبانان حصار (دیوار) برای خبر کردن نیروی کمکی در موقع خطر از نوعی زنگ فلزی که صدای بلندی داشت استفاده می‌کرده‌اند به همین واسطه این منطقه به حصار زنگی مشهور بوده است و زمین‌های این منطقه که هم اکنون به نخلستان تبدیل شده‌اند به منطقه حصار زنگی معروف است. طبق نظر کارشناسان کالاها از این منطقه به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شده است.

قبرستان گبر(قبل از اسلام) قبرستان مسلمین(دوران اسلامی)

دو قبرستان مهم و قدیمی بهرام‌آباد مشهور به قبرستان گبر(قبل از اسلام) و قبرستان مسلمین(بعد از اسلام) در اطراف امام‌زاده میرعبدالغفار وجود داشته و برخی شاهدان آثار هر دو قبرستان را دیده‌اند که متاسفانه در جریان کشاورزی و کاشت نخیلات در سالهای 1320 ازبین رفته است. ولی آثار هر دو قبرستان هنوز هم در نخلستان مشاهده می‌شود قبرستان گبر اولین قبرستان بهرام‌آباد باستان و قبرستان مسلمین دومین قبرستان می‌باشد وجود این دو قبرستان و قبرستانهای متعدد دیگر نشانی از قدمت این دیار کهن می‌باشد.

تپه (تل) میل

منطقه تل میل بهرام‌آباد که محل فعلی آن در نخلستان مرحوم حاج حسن صمصامی(پدر نادر و سلیمان) واقع شده در زمان ساسانیان یکی از میل‌های ایران در آنجا استقرار داشته است.

  • ۰۰/۰۵/۱۰
  • علی صمصامی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.